.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کمبود آب در دشت عشایرنشین گلستان

مدیرامور عشایر گلستان گفت: زیست بوم دشت تقر واقع در حوزه آبریز نارلی آجی سو با کمبود شدید آب روبرو است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، رضا علیپوری در نشست بررسی مشکلات عشایر منطقه در گنبد، بر لزوم احداث سد عشایری آجی سونارلی برای تامین آب آشامیدنی عشایر منطقه تاکید کرد.

وی اظهار داشت: نبود سفره آبدار شیرین زیرزمینی، بارندگی کم و نامنظم، تبخیر و تلفات شدید آب در فصل گرم، طغیانهای بهاری، ضرروت احداث سازه های آبی و سد مخزنی متناسب با ابعاد اقتصادی و توانهای زیست محیطی را در این منطقه الزامی می سازد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات جامع، فاز شناسایی و فاز احداث این سد از طریق این مدیریت انجام شد و مبلغ 10 میلیارد ریال نیز از محل ره آورد سفر دوم هیئت دولت به استان برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.

به گفته علیپوری، اجرای این طرح با حجم عملیات یک میلیون مترمکعب بخشی از توسعه منابع آبی استان است که با احداث آن هزار هکتار از اراضی دشت تقر شهرستان مراوه تپه با استفاده از شبکه مدرن آبیاری می شود.

مدیر امور عشایری گلستان بیان داشت: علاوه بر این حدود 4.5 میلیون مترمکعب آب سطحی در محور آجی سونارلی نیز مدیریت و بهره برداری می شود و با کشت محصولات علوفه ای در رشد و توسعه دامداری منطقه نقش مهمی دارد.

وی یادآور شد: اجرای این طرح افق روشنی را برای عشایر و اهالی منطقه رقم می زند و طرح احداث سد مخزنی بر روی رودخانه آجی سو نارلی برای فاریاب نمودن اراضی دشت تقر و تامین آب شرب انسان و دام از لحاظ ماهیتی یک طرح زیربنایی با فواید بسیار زیاد است.

علیپوری یادآورشد: همچنین در راستای اجرای طرح واگذاری سهام عدالت به روستائیان و عشایر کشور با هدف افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس هماهنگی های به عمل آمده است.

مدیر امور عشایری گلستان بیان داشت: بر اساس هماهنگی با بخشداریهای گنبد کاوس و مراوه تپه عملیات نام نویسی عشایر تحت پوشش این مدیریت در طرح سهام عدالت در حال اجرا و تکمیل ظرفیت است.

وی عنوان کرد: در این مرحله تعداد 400 فرم سهام عدالت عشایر تکمیل شده و به بخشداری های گنبد و مراوه تپه ارائه شده و بخشی از خانوارهای عشایر که در دوره های قبلی نامنویسی کرده اند سود سهام یکساله را دریافت کردند.

جمعیت عشایر کوچنده این استان از یکهزار و 721 خانوار عشایر کرد شمال خراسان در سال 77 به سه هزار و 530 خانوار افزایش یافت و میزان جمعیت این عشایر از 10 هزار و 760 نفر به 20 هزار و 687 نفر و جمعیت عشایر کوچنده تراکمه از یک هزار و 437 خانوار به یکهزار و 552 خانوار با 9 هزار و 696 نفر رسیده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.